Dieselmotoren lever endnu!

Preseason 2016

Vi er trådt ind i et nyt år og et nyt forår med store forventninger til endnu en stor cykelsæson.
Cyklen blev parkeret d. 30. september sidste år, og blev ikke rørt indtil midt i februar, hvor jeg trillede den første tur på 16 km efter 4½ måneds pause.
Vejret var ikke blevet særligt varmt, men benene og kroppen begyndte at trænge på til at lave noget. Så en flot februar morgen klædte jeg mig godt på, i noget der ligner 3 lag tøj; Thermo inderlag, mellemlag og langt cykeltøj uden på, samt en buff om halsen og en om hovedet og ørerne. Det var trods alt stadig kolde morgener, og denne morgen kl. 9 bød på 2 frostgrader med en skyfri himmel og svag til jævn vind.

Ud på ruten og prøve cyklen af, som op til denne første tur havde fået efterset alle kabler og skruer, renset og smurt kæde, og desuden et helt nyt hjulsæt til en ny sæson med mange planlagte højdemeter.
Om det var de nye ca. ½ kg. lettere hjul, eller om jeg har formået at holde kroppen godt i gang vinteren over, er jeg stadig i tvivl om, men de første 16 km af året 2016 føltes langt nemmere at komme i gang med end de første ture i 2015, 2014 og alle andre år før det.
Det føltes i hvert tilfælde helt aldeles fantastisk at komme ud på vejene igen og køre nogle km på cyklen, vel vidende om at der er mange flere ture i vente gennem det kommende år.
Farten og benene var selvfølgelig ikke meget værd, men hvad er der at sige til det efter en lang vinterpause. I første omgang handler det om at få nogle km i benene og bytte lidt fedt ud med muskler, ud over at arbejde lidt med puls og pulszoner.

Pr. d.d. har jeg rundet 216 trænings km i området omkring Faaborg og Svanninge bakker fordelt over ruter på mellem 16 og 50 km. Jeg har lavet og kørt nogle nye ruter V, NV og NØ for Faaborg omkring Ny Stenderup, Haastrup, Millinge, Falsled samt Diernæs, hvilket på en 35 km rute giver knap 400 højdemeter på mindre veje gennem skove og over flotte bakker med fantastisk udsigt over Det Sydfynske Øhav. Det blev ansporet af den første 16 km rute, som ud over 4,5 km på en mindre vej, køres på 2 hovedveje hvv. mellem Faaborg og Odense, samt mellem Faaborg og Nyborg, hvorfor der ud over almindelig trafik kommer mange større køretøjer med sparsom plads til en klejn cyklist i vejkanten. Det var en forholdsvis genial beslutning, for 35 og 50 km ruterne er helt igennem en fornøjelse at køre, uden at frygte flyvende biler om ørerne.

Indtil videre køres mellem 50 og 100 km om ugen, hvor der i hvert fald om søndag køres 50 km, og som indtil starten af maj skal øges til 100 km om søndagen, som i forrige sommer.
I starten af maj tager vi en håndfuld glade gutter til Harzen i Kr. Himmelfartsferien og køre i de nordtyske bjerge på op 1.100 meter. Sidste års succes skal i hvert fald gentages og vi glæder os. Og netop derfor, for mit vedkommende, blev cyklen fundet frem for at pudse formen af så jeg i starten af maj kan have kørt en anstændig form op og trimmet kroppen.
Jeg har en ambition om at veje så tæt på 60 kg som muligt når vi afgår mod Harzen. Indtil videre har jeg 6 kg til målet. Om jeg når de 60 kg eller ej, skal ikke være afgørende, men i hvert fald max. 63 kg, som jeg vejede under sidste års tur til Harzen. Og med den vægt kunne jeg kun lige klatre lige omtrent fornuftigt nok til ikke at se direkte fjollet ud.

Med disse ord er bloggen i gang for i år, og med forhåbentlig mange flere indlæg end sidste år. Fokus er bestemt til stede og er samtidig den bedste forudsætning for en ny målbevidst sæson.

2014_0424_125651_001

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dieselmotoren lever endnu!